دسته‌بندی نشده

انواع سیستم اتوماسیون صنعتی

انواع سیستم اتوماسیون صنعتی

بسته به درجات مختلف پذیرش ، محدوده محصول و حجم تولید ، شرکتهایی که شروع به فرایند اتوماسیون صنعتی می کنند ، انواع مختلفی از اتوماسیون را در اختیار دارند.

اتوماسیون سخت یا اتوماسیون ثابت
این به فرایند اتوماسیون اشاره دارد که در آن ربات یا ماشین برای انجام یک کار خاص ، بسیار تکراری و برای حجم تولید بسیار بالا طراحی شده است .

این فرایندها ثابت هستند و نمی توانند هیچ تغییری را متحمل شوند ، اما بسیار سریع ، دقیق ، ایمن و با نرخ تولید بالا هستند.

مزایایی که این نوع اتوماسیون برای صنعت به ارمغان می آورد برای فرآیندهایی با حجم بار زیاد و تنوع کاری کم ایده آل است .

این نوع اتوماسیون اقتصادی ترین است .

اتوماسیون نرم
این مربوط به آن دسته از تجهیزات است که برای انطباق با طیف گسترده ای از تنظیمات محصول طراحی شده اند.

این فرآیند توسط رایانه ای کنترل می شود که می تواند برنامه ریزی شود تا عملکرد خود را با محصولات مختلف تنظیم کند.

هنگامی که یک صنعت اقلام مختلفی را تولید می کند که نیاز به تنظیمات متفاوت و متنوع دارند ، بسیار مفید است.

این نوع اتوماسیون هزینه بالاتری نسبت به اتوماسیون سخت دارد و با سرعت کمتری عمل می کند .

این به ویژه برای تأسیساتی که در تولید محدوده محدودی از محصولات مشابه که به صورت دسته ای اجرا می شوند ، مناسب است.

این نوع اتوماسیون را می توان به دو دسته تقسیم کرد: اتوماسیون قابل برنامه ریزی یا اتوماسیون انعطاف پذیر.

اتوماسیون قابل برنامه ریزی
فرآیندهای صنعتی خودکار که در این دسته قرار می گیرند توسط برنامه ای متشکل از مجموعه دستورالعمل های کدگذاری شده برای تفسیر سیستم کنترل می شوند.

از نرم افزارهای جدید می توان در این فرایندها برای تولید محصولات جدید استفاده کرد ، زیرا سیستم کاملاً انعطاف پذیر است. امکان پیکربندی مجدد و تنظیم تجهیزات در سطح نرم افزاری و سخت افزاری وجود دارد.

استفاده از این نوع اتوماسیون در صنایع با تولید پایین توصیه می شود ، زیرا فرآیند برنامه ریزی مجدد دستگاه برای سازگاری با محصولات جدید پیچیده است و به زمان خاصی نیاز دارد. به همین دلیل ، فرآیندها به صورت دسته ای انجام می شود.

اتوماسیون انعطاف پذیر
اتوماسیون انعطاف پذیر این امکان را فراهم می کند که دستگاه را در زمان کوتاهی با توجه به محصول جدید پیکربندی کنید . به این ترتیب ، تقریباً هیچ زمانی در تغییر پیکربندی از یک مورد به مورد دیگر از دست نمی رود.

از آنجایی که با این نوع اتوماسیون ، زمانی برای برنامه ریزی مجدد سیستم یا تغییر پیکربندی فیزیکی ماشین ها هدر نمی رود ، نیازی به انجام محصولات در دسته های جداگانه نیست. استفاده از این نوع اتوماسیون در تولیدات متوسط توصیه می شود .

با تشکر از اجرای اتوماسیون انعطاف پذیر ، تولید مستمر است و می تواند با انواع مختلف محصولات مواجه با یک کارخانه صنعتی سازگار باشد.

سیستم های اتوماسیون صنعتی
اتوماسیون ضرورت کار دستی کارخانه را برطرف می کند ، اما همچنان اپراتورها نیاز به نظارت بر ماشین ها و انجام تعمیرات دارند. در مقابل ، یک سیستم اتوماسیون صنعتی دیگر نیازی به دخالت انسان در این فرایند ندارد .

به این معنا ، وقتی شرکتی چنین سیستمی را پیاده می کند ، اجازه می دهد تا کل فرایند تولید از ابتدا تا انتها ، بدون کمک انسان انجام شود.

سیستم های اتوماسیون مختلف را می توان بر اساس عملکردهای مختلف مورد استفاده قرار داد:

شبکه های عصبی مصنوعی . این یک مدل ریاضی یا محاسباتی است که از اتصالات عصبی تقلید می کند و مانند این شبکه های بیولوژیکی ، ساختار شبکه بسته به اطلاعات با تغییرات سازگار می شود . آنها برای طبقه بندی روابط و شناسایی الگوها در مجموعه داده ها استفاده می شوند. برخی از برنامه های کاربردی آنها عبارتند از فیلترهای هرزنامه ایمیل ، سیستم های کنترل ، تشخیص الگو در سیستم ها (رادار) ، متن گفتاری یا نوشتاری و سیستم های تجاری خودکار مالی.
سیستم کنترل توزیع شده . در این سیستم ها ، کنترل ها متمرکز نیستند و توسط سیستم گسترش می یابند. این کنترل ها با توجه به قسمتی از سیستم که باید نظارت شود ، گسترش می یابد. از آنها در سیستم های کنترل چراغ راهنمایی ، پالایشگاه های نفت و نیروگاه ها استفاده می شود.
انسان و ماشین رابط . این سیستم ها برای عملکرد به مداخله انسان بستگی دارند . کامپیوترها و دستگاههای خودپرداز نمونه ای از سیستم های رابط انسان و ماشین هستند.
کنترل نظارتی و سیستم جمع آوری داده ها . این سیستم می تواند از سیستمهای دیگری مانند رابط انسان و ماشین متصل به واحدهای پایانه از راه دور تشکیل شده باشد ، که برای تبدیل سیگنالهای حسگر به داده های قابل درک کار می کند. این سیستمی است که محل تولید و حتی کارخانه های مختلف تولید را کاملاً کنترل می کند. آنها بسیار شبیه به سیستم های کنترل توزیع شده هستند. تفاوت اصلی این است که در سیستم های SCADA کنترل در زمان واقعی انجام نمی شود. با این حال ، خطی که بین دو سیستم متفاوت است بسیار پراکنده است و اغلب در برنامه های مشابه استفاده می شود.
کنترلر قابل برنامه ریزی . اینها سیستم هایی هستند که در زمان واقعی کار می کنند و ماشین ها را در خط تولید صنعتی کنترل می کنند. PLC ها کامپیوترهای کوچک قابل برنامه ریزی هستند که فرایندها را در زمان واقعی کنترل و خودکار می کنند. آنها برای کنترل چندین سیگنال ورودی و خروجی طراحی شده اند. این سیستم ها کاربردهای متفاوتی دارند و بنابراین کاربردهای متفاوتی دارند زیرا منطق عملکرد ماشین ها ، کارخانه ها و فرآیندهای صنعتی و غیره را کنترل می کنند.
سیستم های اتوماسیون صنعتی بسیار متنوع هستند و به نیازهای مختلف پاسخ می دهند. با کمک Nexus Integra ، به لطف سیستم های مختلف اتوماسیون صنعتی ، مانند SCADA فوق ، می توانید داده های تولید شده توسط محصولات ، ماشین آلات ، کارخانه های تولید و سیستم های شرکتی را مدیریت ، کار و بهره برداری کنید. Nexus Integra اینها در زمان واقعی مدیریت می شود ، که به شما امکان می دهد ارزش تولید کنید و از حجم زیادی از داده های تولید شده توسط شرکت ها در حال حاضر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *